“Parlo amb les meves oliveres”

Moltes vegades, les persones que ens dediquem a la restauració busquem la sofisticació en alguns plats per fer-los més atractius. Doncs bé, al llarg dels 11 anys que portem ja a la Teteria índia, no hi ha hagut cap ingredient a part del que ens proporciona l’Àlber, que hagi aconseguit donar una nova dimensió a gairebé tots els plats. Moltes vegades, les persones que ens dediquem a la restauració busquem la sofisticació en alguns plats per fer-los més atractius, i no ens adonem que una cosa tant senzilla i tant comú com un rajolinet d’oli pot multiplicar per 100 les sensacions del nostre paladar. Però evidentment, no pot ser qualsevol oli.

Hola Àlber, així va ser. El dia que em vas demanar un got, m’hi vas abocar un culet del teu oli i el vaig tastar, no en vaig tenir cap dubte. El teu oli havia arribat a la Teteria per quedar-s’hi. Explica’ns que té d’especial?

Gràcies per la confiança, primer de tot. Doncs bé, que té d’especial… un oli d’oliva verge extra, ben fet i amb les olives collides en bon estat sanitari, serà especial. Cada varietat té les seves diferències i característiques. Molí Fariner és diferent, ja que cada any fem un oli diferent. Treballem amb tres varietats d’oliva desconegudes: Blanqueta, Alfafara i Orxana. Molem les olives per separat i un cop l’oli fet, decidim si fem monovarietals o cupatge. Aquest any, hem fet monovarietal Alfafara, el primer cop que ho faig. I ha sortit espectacular! Ens ha sortit amb un 75% d’àcid oleic, un gran contingut d’aromes de verdura i fruita verda, així com un interessant contingut en compostos fenòlics, que ho podem notar en el sabor picant d’aquest. Això seria crec jo els trets més diferencials que el fan especial.

Diga’ns algun menjar on la gent mai imaginaria que s’hi pot afegir oli per millorar-lo.

Estem acostumats a utilitzar el bon oli a les amanides i al pa, i deixar els olis de baixa qualitat per fregir i/o cuinar. Això és un gran error, ja que els greixos quant més insaturats millor per a la salut. Bé, després de la intro, el maridatge de l’oli no és fàcil, ja que cada tipus d’oli, tindrà el seu plat preferit per a que sigui harmònic. Molí Fariner, gràcies al seu contingut en antioxidants que confereixen els sabors amargs i picants, així com les aromes de fruita que recorden a la pera conferència, l’alvocat, la carxofa i la rúcula, pot maridar perfectament amb un hummus, maridatge senzill, però també amb un iogurt grec amb gingebre ratllat, inclús amb una macedònia de fruites cítriques i xocolata amb sal! Al final, el món dels maridatges és complex i no segueix un patró. Visca la imaginació!

L’olivera com a arbre, trobo que és un dels més majestuosos que tenim per Catalunya. Què et transmet quan n’observes una?

Doncs si, tens tota la raó i a Catalunya concretament, en tenim molts de majestuosos i monumentals, oliveres mil·lenàries que conec a la perfecció. De fet, quan vaig començar en aquest món, va ser a l’any 2003 després de quedar-me bocabadat observant una olivera mil·lenària a un petit poblet de Castelló. Va haver-hi una connexió amb la planta, el territori i sobretot, amb el suc del seu fruit. Avui dia, qualsevol olivera, ja sigui plantada a una rotonda, a un jardí, a un bosc o a un camp de cultiu d’oliveres, el que em transmet és respecte i admiració. Parlo amb les meves oliveres, comparteixo estones amb elles, les tracto com a una persona més. Me les estimo! Sé que sona molt friki, però és la realitat… a vegades, em diuen: tiu deixa d’analitzar les fulles, i deixa de mirar si hi ha “bichillos”…

Heu guanyat diversos premis, tal com consta a l’etiqueta de les vostres ampolles. Que es valora en aquests concursos?

Al món del vi, és més acceptat el tema dels premis, els punts, els reconeixements. Suposo que et sona la guia Parker o la guia Peñin, les guies de major tirada i reconeixement a nivell internacional del sector vinícola. Doncs al món de l’oli, passa igual. Hi ha moltes guies, concursos, etc. Nosaltres a l’any 2015 varem participar al segon i al tercer concurs més influents i importants del món, Terraolivo i Olivinus. Es desenvolupen anualment a Israel i a Argentina, respectivament. Varem participar, per donar-nos a conèixer fora del nostre país, ja que sincerament, una medalla o un adhesiu a l’ampolla, que vols que et digui, fa molt i t’ajuda a vendre.

Teníem esperances d’obtenir un reconeixement, ja que l’oli era molt potent, però no estàvem preparats per rebre una medalla d’or i una prestigi or als dos concursos, participant amb marques d’oli de tot el món, més de 400 empreses! En aquell moment, al ranking mundial dels olis d’oliva verge extra, apareixíem a la posició 106 d’unes mil i pico crec… no està mal oi? Ja no hem tornat a participar als concursos, ja que cada any, l’oli és millor, i així estalviem costos d’enviament de mostres i inscripcions. L’indicatiu de que l’oli és fantàstic, és el vostre, els clients que sou fidels i ens truqueu per dir-me: Àlber la gent està encantada! Àlber he tret un plat nou gràcies a l’oli!

Projectes de futur?

Projectes de futur tenim molts… Ara mateix, estem en tràmits de canviar la imatge gràfica de la marca, que sigui menys seriosa i més atractiva per al client final. També, estem treballant amb una empresa de xocolata ecològica, per treure la nostra pròpia xocolata amb oli Molí Fariner. Ja hem tastat les mostres i està espectacular! I poc a poc, treballarem per treure més productes relacionats amb el nostre oli. No us puc dir res més encara! Però si hi ha alguna cosa de futur, que realment m’agradaria personalment, seria poder traslladar tota la producció aquí a casa nostra i obrir la meva pròpia envasadora. Però per això, hem de vendre milers de litres!

IMG-20170324-WA0004

I canviant de tema, si algun dia truco per fer-te la comanda, i em diuen que estàs de vacances un any sabàtic al lloc que sempre havies desitjat, on és que t’hauria d’anar a visitar?

Jajaja això serà difícil… ja m’agradaria ja! No va… si hagués de marxar un any sabàtic, segurament aniria de novembre a febrer pels països del gel: Finlàndia, Islàndia, Groenlàndia, Antártida… els mesos següents, viatjaria per les noves regions oleícoles: Sud-àmerica, Sud-àfrica, Australia, Nova Zelanda, etc. per veure com es treballa allà les oliveres, com madura el fruit, etc. Pensa que ells estan al revés que nosaltres i les seves collites són en diferents èpoques que les nostres! I finalment, per acabar l’any per la conca mediterrània a aprendre molt del grecs, italians, turcs… a que mola??!! Ja em pots comprar oli que he d’estalviar 20.000 euros!! jajajaj

M’hauràs de perdonar, però la teva passió és l’oli i la meva passió és el te, i necessito saber quina opinió tens del meravellós món de les infusions.

Bona pregunta. Com ja saps, soc vegà, pro natura, etc. No crec en els productes industrials i químics, per tant, la meva dieta es basa en una part important en infusions. M’agraden totes: herbes mediterrànies, tes de tots els colors, sabors, aromes, sols, amb “llet” vegetal, rooibos… M’agrada descobrir noves sensacions, per això m’agrada provar aquí i allà i coses noves i estranyes que mai havia tastat! M’encanta ficar el nas a la infusió per associar olors i aromes a territoris… suposo que ser sommelier, fa que sigui molt sensible a aquestes experiències. No tinc cap infusió en particular com a preferida, però m’encanta un autèntic te verd amb menta i panela! D’estil àrab.

Bé Àlber, això és tot. Et volem donar les gràcies més sinceres per la teva aportació als nostres menjars i per ajudar-nos a fer que els clients surtin de la teteria pensant “no sé que coi era, però aquell humus amb olivada estava tremendo“. Una última pregunta si em permets: Si volem un oli excel·lent, l’hem de comprar a Molí Fariner, però si volem prendre un te excel·lent, on creus que hauríem d’anar?

Gràcies a tu per confiar en mi, vas ser dels primers… anava jo a tots els establiments a mostrar un oli d’oliva verge extra molt diferent a la mitjana i bastant més car que la mitjana… això és d’agrair!

Tot i que he d’escombrar cap a casa, i heu de comprar sempre oli d’oliva verge extra Molí Fariner, jajaja també us convido a tastar altres coses que hi ha pel món, olis italians per exemple, espectaculars! Estic enamorat d’un concretament! Però si he de prendre un te excel·lent… ara tinc el compromís amb tu clar… jajaaj (és broma) sincerament, he anat a desenes de llocs aquí i a l’estranger, i la relació qualitat, quantitat, preu i tracte, no l’he trobat a cap altre lloc que no sigui la teteria, i això ho dic de cor. Roger ets un crack!

Anuncis

Deixa un comentari

