Aquest any, terrassa i art

El dia que li vaig fer l’entrevista a l’Elisa, ella anava amb la seva roba de pintar, arrebossada de taques de tots colors, la cara esquitxada de tons terrosos i ens envoltaven les parets del seu taller, plenes de teles i llenços amb les primeres pinzellades dels seus projectes. O almenys així me la imaginava jo, perquè en realitat vam fer l’entrevista a través del watsap.

L’Elisa Capdevila és una jove artista del Papiol, clienta de la Teteria que, cap allà els 19 anys, va decidir llençar-se plenament a la pintura. Després de dedicar anys a aprendre tècniques de dibuix i pintura tradicionals a la «Barcelona Academy of Art», després d’alguns cursos de la mà d’artistes com Hollis Dunlap i un curs a la ciutat de Florència, fa ben poquet que ha decidit començar a crear obra seva. Personalment, els seus dibuixos em van deixar meravellat i vaig pensar que els cafès amb llet, els sucs i els sopars de la tete tindrien un sabor encara més bo si els podíeu degustar envoltats d’art. Així doncs, vam començar unes dures negociacions en què jo li vaig proposar a l’Elisa de pintar el mur de la terrassa i ella va acceptar encantada. Amb aquesta entrevista, la podrem conèixer una mica més i podrem saber que li passa pel cap a una artista, a part de carbonets, brotxes, pinzells i dissolvent.

IMG-20170318-WA0016

Hola Elisa, el primer que m’agradaria saber de tu és si t’agrada el te…

La resposta és definitivament sí! M’agrada molt tot el que estigui relacionat amb experimentar altres cultures, i amb la gastronomia pots viatjar sense haver de moure’t de la teva ciutat, així que no perdo oportunitat de provar totes les begudes i plats internacionals que pugui. També he d’afegir que em posa trista quan al preguntar per tes a un bar només tenen el famós trio Negre-vermell-verd !

Efectivament, i a vegades no tenen ni el trio. En fi, abans d’entrar a parlar de l’Elisa artista, explica’ns que t’agrada fer a banda de pintar?

Tinc força aficions tot i que la majoria no les practico ara, per una raó que explicaré a continuació. La pintura és la branca de l’art en que he elegit aprofundir, però em sento molt atreta per altres, com són l’escriptura i la cuina. A part, m’agrada llegir llibres, sobretot de temes pràctics, no tant de narrativa, i també viatjar està entre les meves coses preferides a fer. He deixat de practicar molt sovint algunes d’aquestes perquè pel camí que jo he elegit cal centrar-te moltíssim i dedicar-hi molt de temps, diners i esforç, i un consell del meu pare: “filla, vols tocar tantes tecles al mateix temps que al final no té sentit la melodia”, va fer que em decidís a marcar prioritats.

I una última qüestió que ens interessa molt saber abans d’entrar en matèria. Si estigués a les teves mans, faries ressuscitar els dinosaures?

Hahaha, crec que serien interessants de pintar, així que per què no?

Recordo la sorpresa que em vaig endur el dia que a través de l’Instagram vaig descobrir a que es dedicava una de les clientes de la Teteria. Que creus que és el que fa que l’espècie humana se senti atreta per l’art?

L’art, quan t’arriba a dins, és de les úniques coses físiques que tenen un contingut totalment espiritual i bell, i tots necessitem aquestes dues coses a les nostres vides, tot i que la societat d’ara sigui tant “pràctica” que ens faci pensar el contrari. L’art ens permet connectar amb nosaltres mateixos si li sabem trobar el sentit (el clar exemple són les cançons que ens fan plorar), i no parlo només des de la visió del que consumeix art, si no també del que el crea. Tots hauríem de dibuixar, escriure, i intentar crear melodies de tant en tant, ho dic molt seriosament.

Si poguessis escollir un pintor o pintora, històric o actual, per a que et fes una classe magistral, a qui escolliries i per què?

Uau.. que complicat. Cada setmana et diria una persona diferent, però en aquesta elegiria a Euan Uglow. Pels qui no el coneguin, aquest pintor tenia un respecte brutal per la realitat que pintava, tocant l’obsessió, buscava representar un ideal que als seus quadres es veu reflectit.

euan
Euan Uglow

I si poguessis escollir una persona, actual o històrica, per a fer-li un retrat, qui t’agradaria que fos i per què?

Després de deliberar, elegeixo a Amy Winehouse, m’hauria encantat poder captar una personalitat com la seva, i les seves cançons m’arriben moltíssim. Es nota que l’art era el seu refugi.

Saps? jo a vegades em dedico a escriure, i molts cops m’he trobat amb que el llenguatge no compta amb les paraules necessàries per transmetre tots els pensaments que la ment genera. En el teu cas, la pintura t’allibera completament, o et fa esclava d’alguna cosa?

És bona aquesta. Estic al principi d’un llarg camí que consisteix en deixar de ser esclava de la pintura, per començar a utilitzar-la al meu favor per explicar les coses que vull. El tema és que en el tipus de pintura que treballo, la figurativa, inevitablement la gran majoria del temps he d’estar pensant en conceptes: colors, transicions, textures, i mil altres coses que a menys que tinguis molt clar que és el que vols expressar, fan que t’allunyis d’aquesta base espiritual que té la pintura. No obstant, aconseguir-ho és totalment possible, i ho sé perquè he vist pintures que m’han fet plorar de l’emoció als dos segons de començar-les a observar.

La imatge estereotipada dels artistes que es retiren als seus tallers, en llocs aïllats i tranquils, prop del mar o de les muntanyes, em porta a preguntar-te, on t’agradaria viure?

M’agradaria viure a diverses parts del món al llarg de la meva vida, però la que més clavada tinc al cor des de fa temps és Austràlia, és un país que em crida moltíssim. També a alguna part del Sud-est asiàtic, però allà crec que només una temporada. He de dir però, que el mite de l’artista al seu taller de la muntanya, no s’ajusta gaire a mi, sóc bastant cosmopolita.

Ja s’acaba això. Escolta, hi ha alguna cosa que t’agradaria fer en la vida i encara no has fet?

Si!! Hi ha una llarga llista, que comença per veure les Aurores Boreals i plàncton bioluminiscent. De fet, tinc una llista a una llibreta que es titula «Te reto», i són tot de coses a les que em repto a mi mateixa de fer. La que estic intentant tatxar ara és la de donar la meva opinió en debats o xerrades públiques, la timidesa encara em pot.

Bé Elisa, et faig l’última pregunta i ja pots anar a pintar. Què els diries a tots aquests clients i clientes de la Teteria Índia que es dediquen a fer bonics dibuixos als tovallons de paper que els dono, i l’arruguen amb ràbia abans de marxar per que creuen que mai podran viure de la seva vocació?

Els diria que els tovallons només són per netejar-se. Hahaha no. Els diria que si realment creuen que es volen dedicar a alguna cosa, no només en el cas de l’art, que s’hi posin en cos i ànima. Els somnis no es fan realitat a menys que treballis per ells. La part bona, és que si el que et mou a la teva vida és la il·lusió i motivació per alguna cosa, no existeix la paraula “esforç” com a una cosa costosa. Pot ser la part més difícil és precisament la de deixar-te guiar sempre per aquesta motivació intrínseca, ja que de vegades el camí és tant llarg que aquesta es perd en ell. Espero que no sigui el meu cas jeje

Doncs amb aquesta recomanació ens acomiadem, gràcies per dedicar-nos aquesta estoneta, gràcies per acollir amb tanta il·lusió la proposta de fer un mural al mur de la Tete, i moltes gràcies per formar part d’aquesta gran família de gent que us estimeu la Teteria.

Moltíssimes gràcies a vosaltres per aquesta entrevista tant entretinguda i per haver apostat per l’art. Aprofito per dir que, tot i que els vostres thalis també tinguin alguna cosa a veure, admiro molt la Teteria per mantenir-se fidel a moltes idees que fan que sigui un lloc amb moltíssima personalitat i originalitat, i també per estar duta amb tant d’amor per part vostra. Fins aviat.

IMG-20170318-WA0017
Murals realitzats per Elisa Capdevila junt amb Ivan Floro
Anuncis

Deixa un comentari

